Monday, July 18, 2011

One step past by..Another step..forward


Baru balik dari daerah sana semalam. Dalam 3-4 jam perjalanan. Ada urusan sikit. Sempat jumpa dan bersama sahabat-sahabat. Lama tak jumpa mereka setelah 2 bulan lebih aku berpindah ke sini untuk bekerja. Jarak yang jauh tak mengizinkan aku kerap ziarah mereka.

Seronok lebih-lebih lagi bila dapat jumpa sahabat yang dirindu. Sahabat yang kadangkala kuanngap seperti abangku. Sahabat yang sangat mahu aku contohi sahsiah dirinya. Istiqamahnya dalam ketaatan pada agama dan disiplin dirinya. Sikap sabar, sentiasa berbaik sangka dan kata-kata dan tindakan yang penuh hikmah sentiasa berjaya melembutkan hatiku, mentarbiah diriku..Tindakan dan kata-katanya kadangkala berjaya memberi nasihat dan tarbiah kepada diriku secara tak langsung. Benar katanya, dakwah terbaik adalah dengand iri kita sendiri melaksanakan dan menjadi contoh yang baik.

Hari ni aku rasa sunyi di sini. Tanpa sahabat-sahabat. Di sini tiada sahabat seperti di sana. Yang dengan ada nya mereka aku dalam masa yang sama terjaga. Di sini aku sendiri perlu menjaga..Tanpa mereka bersama-sama saling menjaga.

Rindu kalian.

Rindu daerah sana. Tak apa la. Aku dihantar ke sini mungkin sebagai daerah ujian buat diriku, daerah latihan buat diriku, daerah aku perlu melaksanakan tangungjawab yang mungkin tidak aku perolehi jika aku berada di daerah sana. Daerah yang bakal memberi kekuatan pada diriku bila aku berjaya menghadapi setiap ujian dan cabaran.

Moga aku kuat. Syukur. Ziarah beberapa hari mengembalikan serba sedikit kekuatanku yang sebelumnya semakin berkurang.

One step past by..Another step..forward.

Starlight.

No comments:

Post a Comment