Monday, July 4, 2011

30 km/j


Ada satu perkara yang sering bermain di fikiran saya bila saya memandu. Ia bermula sejak saya ambil lesen kereta dulu. Ada satu peraturan jalan raya. Bila tiba di kawawasan sekolah kita kena memandu pada kelajuan 30km/j. Waktu ambil lesen kereta tu memangla kena ikut peraturan tu. Bila tiba di kawasan sekolah terpaksa perlahankan kenderaan. 30 km/j tu sangat perlahan. Bagi saya bagus untuk keselamatan pelajar-pelajar sekolah, tapi bila saya dah dapat lesen memandu, dan memandu di kawasan sekolah, tak pernah pula saya lihat ada kereta yang dipandu dengan kelajuan tu. Mungkin hanya pada waktu pelajar balik sekolah ja la.

Mungkin saya agak lurus atau mungkin saya tak faham peraturan tu. Adakah dalam peraturan tu dinyatakan sepanjang masa perlu memandu pada kelajuan 30km/j atau pada waktu budak balik sekolah ja? Sebab kadang-kadang saya konfius, dek bimbangkan speedtrap polis bila balik dari kampung, saya kadang-kadang terfikir jika saya tak boleh melebihi had laju seperti yang ditunjukkan setiap papan tanda, bagaiman agaknya dengan had laju di kawasan sekolah ya? Mana tau polis tiba-tiba buat speedtrap kat kawasan sekolah, mesti ramai yang kena saman kan.

Saja stimulate fikira sikit.huhu

Starlight.

No comments:

Post a Comment