Sunday, July 3, 2011

Kenangan


Kenangan merupakan satu kejadian yang pernah menimpa diri seseorang. Sering orang katakan, kenangan itu tak dapat dilupakan. Sebenarnya kenangan memang tak dapat dilupakan kerana ia merupakan perkara yang tersimpan dalam memori manusia yang normal. Lainla kalau seseorang manusia tu nyanyuk. Kalau nyanyuk pun mungkin memori atau kenangan itu masih ada tersimpan di celah-celah neiron otak diri manusia itu, cuma tak di rangsang ja bahagian otak yang mempunyai kenagan tu. Mungkin la.

Seseorang yang punyai kenangan yang menyedihkan atau kenangan hitam ada yang pasti berkata. Aku mahu lupakan kenangan tu. Kenapa aku tak dapat lupakan kenangan tu? Dan ada yang berterusan sedih atau berduka bila teringatkan kenangan tu. Seperti saya katakan tadi, sekiranya anda manusia normal, pasti anda takkan dapat lupakan kenangan yang pernah menimpa anda.

Contohnya, orang yang kematian insan tersayang, tak dapat lupakan kenangan bersama mereka ketika mereka masih hidup..Saya percaya, sekiranya anda pernah hadapi situasi ini dan anda adalah seperti kebanyakan orang, pasti ketika kenangan itu datang, hati terasa sayu, diri terasa sedih, mahu seperti masa diputarkan kembali, mahu seperti kembali ke masa lalu. Ah, itu semua khayalan dan mimpi yang cuba anda wujudkan bagi menghilangkan perasaan yang anda rasa bila kenangan itu datang. Padahal ia mustahil. Dan padahal ia akan hanya menambahkan kesedihan yang anda hadapi. Bila anda juga akan berfikir..oh, kenapala dulu aku tak buat begini dan begitu..Oh, kenapa la jadi begitu? Betul tak yang saya katakan?

Ada orang cakap, kenangan lama yang dia lalui dah dapat dia lupakan. Pada saya dia menipu atau menipu dalam tak sedar. Mustahil dia lupakan, cumanya ayat sebegitu normal atau seringkali digunakan oleh seseorang yang dah dapat menerima kejadian yang menimpa dirinya, dapat redha dengan apa yang telah berlaku pada dirinya dan telah dapat melaksanakan cara atau aktiviti baru yang menyebabkan nilai kenangan itu kepadanya berkurang sedikit berbanding aktiviti/cara atau kenangan baru yang sedang dibentuk sekarang. Gabungan redha/menerima perkara yang telah berlaku sebagai sesuatu yang dah berlalu dan tak dapat diulang lagi + mencipta kenangan baru pada pendapat saya dapat membuatkan kita 'melupakan' kenangan lama yang pernah kita lalui.

Jadi, hentikan rasa sedih bila mengingatkan kenagan. Ubah ia jadi satu senyuman. Kenapa mahu senyum? Senyum sebab anda telah mendapat pelajaran yang berharga dalam kehidupan anda. Pelajaran yang mungkin unik dan anda sahaja yang hadapi. Juga senyum sebab kelakar memikirkan diri anda yang mungkin tak matang atau tak dapat berfikir dengan baik di masa lalu. Oh, ya..beruntunglah..sebab dengan kenangan itu, anda kini menjadi lebih matang!

Daripada anda sedih-sedih baik kita layan lagu "Kenangan Terindah"..hehe..

Starlight.

No comments:

Post a Comment