Saturday, September 17, 2011

Management fun..but..


Memenatkan juga bila nak handle pekerja di bawah kita. Penat otak. Hingga boleh membawa kepada penat badan juga mungkin. Its ok la. Aku masih hijau lagi..masih baru lagi..ini yang aku perlu hadapi untuk kutip pengalaman dalam bidang pengurusan.

Kerja di bidang aku sebenarnya tak melibatkan sangat bidang pengurusan ni. Aku boleh kerja di lab dan buat kerja aku ja. Tapi bila ditempatkan di satu position sebegini, di samping melaksanakan kerja aku, aku juga perlu belajar dan melaksanakan kerja-kerja pengurusan. Advantage untuk aku, sebab pengalaman ni penting untuk perkembangan kerja aku nanti.

Bagi kebanyakan orang macam aku, yang tak berpeluang nak jadi YDP ka..ketua persatuan-persatuan ka di university, sebenarnya ada kita belajar management masa kita jadi ketua kumpulan untuk group assignment kita. Bagi yang tak berapa berpengalaman sangat macam aku dulu, nak manage group member pun pening kan. Dengan pelbagai kerenah manusia yang kita nak hadapi. Itu satu hal, mungkin ok lagi sebab yang kita manage tu orang-orang yang same education level macam kita, ini aku hadapi situasi baru..Nak manage pekerja yang background nya bukan student university..Buruh asing..Buruh local..I think almost totally different type of management activity yang kita kena buat. Well, Alhamdulillah..bertambah pengalaman aku. I take any of my mistake here in making decision in managing workers as valuable experience and knowledge for better management in future.

Alhamdulillah..dapat tawaran kerja lain yang tawarkan benefits yang lebih baik dan berlipat kali ganda. I decide to accept that offer. That day when I got the news, I discuss la with my father..I said after this I will not doing management things like here again, I will not get management experience like here... Then my father said..Em..well..There..you will learn other type of management thing. You akan belajar manage SPM level, diploma level and degree level punya peope..Oh..that must be lebih memningkan kepala..But its ok la..I rasa macam tak sabar pulak nak rasa experience baru di sana. Increase kan I punya experience..so that..increase kan I punya value in carier also..InsyaAllah..

Today and this several days..Penat and pening kepala sikit..My supervisor cuti..SAya kena ganti dia untuk task sebagai Farm Manager also..But its ok la..Seronok juga..Dapat practice teori-teori management yang I ada belajar sikit-sikit masa belajar Intro to Business Management dulu, teori-teori dan management skill yang I pernah baca dalam beberapa buku sebelum ni dan try apply practically maklumat human psikoogi yang saya pernah baca sebelum ni..Management fun, but sometimes a little bit tired la..Hadapi kerenah people.

Just sharing..

No comments:

Post a Comment